Airbnb-værten kom hjem til pis, skrald og rod:
Udgivet den 28. juli 2017
Lejetjenestens værtsgaranti er uklar, men en ny forsikring styrker værternes vilkår. Forbrugerne kan dog ikke trække den nye forsikringsudbyder i ankenævnet.
Politiken: 27. juli 2017
Det var en nat i juli sidste år, at Trine May fik den slags besked, som man ikke vil have fra sin underbo, når man lejer sin lejlighed ud:
»Er bekymret for din lejlighed. Råben, skrigen, trampen og høj musik. Ting vælter, og der bliver smidt ting ud ad vinduet«, lød det i sms’en, som blev afsendt klokken fem en søndag morgen.
Kort efter kørte Airbnb-værten ind fra sit sommerhus, og fik et chok.
Den fredede 1600-tals lejlighed på Christianshavn sejlede. Tre mænd lå og sov, synligt påvirkede af et eller andet. Pigen, som havde lejet lejligheden, var ikke til stede.
»Der var knuste spejle, ting var smidt ud i gården fra den franske altan og møblerne lå hulter til bulter. Min Erik Jørgensen sofa til 35.000 kroner var totalt plettet. Der var ridser i mit spisebord. Mit indiske tæppe, som jeg selv har bragt med hjem fra Indien, var fyldt med pletter. Der var flasker overalt. Skrald overalt. Mine Poul Kjærholm stole var overdænget med pis eller sprut. Det lignede jeg ved ikke hvad. Der var gulvbrædder, der var knækket op fra gulvet«, fortæller Trine May et år efter.
Lejerne havde desuden drukket flere flasker dyr champagne, som hun havde i lejligheden.
Jeg havde slet ikke tænkt, at man kunne finde på at behandle andres hjem sådan.
Og så gik kampen om at skaffe erstatning for den smadrede lejlighed i gang. Airbnb har nemlig en værtsgaranti på seks millioner kroner, som selskabet reklamerer for, når man opretter sig som vært. ’Værtsgarantien beskytter dit hjem og dine ejendele mod skade utilsigtede skader.
Alle værter, der har et opslag på Airbnb kan blive dækket uden yderligere omkostninger. Du skal ikke gøre noget for at tilmelde dig’, lyder det på tjenestens hjemmeside.
’Det med småt’ står på engelsk:
Klikker man videre ind på betingelserne, kommer man ind til et to-siders dokument på dansk, hvor man kan læse, at kontanter og værdipapirer, kæledyr, personligt ansvar og delte eller fællesområder ikke er dækket. Og at værdier som smykker, samlerobjekter og kunst er begrænset dækket.
Men bag det danske dokument er der et langt, juridisk dokument på engelsk, som beskriver flere andre begrænsninger. For eksempel er en cykel eller andre køretøjer ikke dækket, hvis dine gæster kommer til at ødelægge dem.
Som almindelig forbruger er det svært at sætte sig ind i sådan en omgang betingelser, der er fuld af juridiske formuleringer og tilmed er på engelsk:
Lea Markersen, Forbrugerrådet Tænk:
”Værtsgarantien er fyldt med betingelser, som kan være svære at gennemskue og leve op til”, mener jurist i Forbrugerrådet Tænk, Lea Markersen. ”Som udlejer kan du let ende i en gråzone, hvor hverken din egen forsikring eller udlejningsportalen dækker”.
»Som almindelig forbruger er det svært at sætte sig ind i sådan en omgang betingelser, der er fuld af juridiske formuleringer og tilmed er på engelsk. Så er det svært at få overblik over, hvad værtsgarantien helt præcist dækker«, siger Lea Markersen.
Trine May havde aldrig skænket det en tanke, at hun skulle læse de betingelser.
»Jeg har måske haft over 50 udlejninger, inden det gik galt. Altid gode oplevelser og søde mennesker. Jeg havde slet ikke tænkt, at man kunne finde på at behandle andres hjem sådan«.
Ifølge Airbnb’s egne tal sker det uhyre sjældent at værter får brug for garantien. Sidste år resulterede 0.012 procent af de danske udlejninger i erstatninger på over 6.000 kroner.
Jeg var meget vedholdende:
Trine Mays skader var allesammen inden for de rammer, som værtsgarantien normalt dækker. Alligevel var det en svær proces at få sine møbler og gulve erstattet.
Da skaden skete, skulle hun indenfor 72 timer nå at klage til lejeren og søge forlig med hende, og indgive en anmeldelse. Hun skrev en lang udførlig besked til Airbnb. Lejeren ville kun anerkende, at de havde drukket champagnen, og tilbød 1.500 kroner i forlig.
»Jeg tænkte: 1.500 kroner! Hvis alt skulle erstattes var det nok snarere 70.000 kroner«, siger Trine May. Få dage efter anmeldelsen skulle hun på en lang ferie i USA, hvor hun fik besked fra Airbnb: Hun skulle skaffe kvitteringer og indhente tilbud på reparation af skaderne indenfor 72 timer. Ellers kunne hun tabe retten til erstatning.
I år har Airbnb udvidet fristen for at anmelde senest inden for 14 dage, eller inden den næste lejer ankommer.
Samtidig er det et krav, at sagen skal anmeldes til politiet, hvis man vil have erstatning for en skade på over 300 dollar – svarende til 1.900 danske kroner. For Trine May var den korte anmeldelsestid et stort problem.
”Vi har en plan for, hvad der skal gøres, hvis noget går galt. Det har mange andre udlejningsportaler ikke”.
Bernard D’heygere, Airbnb.
»Jeg havde kvitteringer, men dem kunne jeg ikke få fat i fra USA. Jeg ringede, men fik aldrig en dansk medarbejder at tale med. Jeg var meget vedholdende. Efter flere samtaler fik jeg lov til at sende kvitteringerne med det samme inden for 72 timer, når jeg 14 dage senere landede i Kastrup«, siger Trine May.
Til slut fik hun 22.000 kroner i erstatning, som kun delvist dækkede skaderne.
»Jeg fik erstattet nogle af de ting, der var helt smadret. Spejle for eksempel. Nogle af møblerne fik jeg renset, men de er aldrig blevet helt som før udlejningen. Jeg fik også penge til at reparere gulvet, men det blev dyrere end forudset, fordi jeg ikke kunne nå at få fat i en håndværker til at give et tilbud indenfor tidsfristen. Over halvdelen af 22.000 kroner brugte jeg på at få repareret det gamle gulv fra 1600-tallet«, siger Trine May.
Tjek din forsikring:
Men Trine Mays tab kunne have været meget værre, hvis hendes lejeres hærgen var gået ud over naboerne eller ejendommens fællesarealer.
De bliver ikke dækket af værtsgarantien, som tydeligt skriver i sine betingelser, at den ikke er en forsikring. Og man kan heller ikke være sikker på at ens egen indbo- eller ansvarsforsikring dækker, advarer underdirektør i Forsikring og Pension, Hans Reymann-Carlsen.
»Hvis en lejer glemmer at slukke for vandet, og det løber ned igennem hele ejendommen, så er det ikke en skade, som den her garanti vil dække. Og det vil ens forsikringsselskab formentlig heller ikke«, siger Hans Reymann-Carlsen, som peger på, at Airbnb ikke er omfattet af Forsikringsankenævnet. Hvis selskabet ikke giver den erstatning, som man mener, man har krav på, er det altså ikke muligt for forbrugeren at føre en ankenævnssag.
Men netop problemer som vandskader og lignende forsøger Airbnb at løse med en ny værtsforsikring, som blev tilgængelig i Danmark torsdag, dagen efter at Politiken spurgte til Airbnb’s værtsgaranti.
Airbnb har ikke stillet op til interview, men fortæller via email, at værtsforsikringen dækker for op til 1 million dollar, hvis der sker skade på personer eller andres ejendom i forbindelse med en udlejning.
»Vi har en plan for, hvad der skal gøres, hvis noget går galt. Det har mange andre udlejningsportaler ikke«, skriver talsmand for Airbnb, Bernard D’heygere, til Politiken.
Markedet for deleøkonomi lægger op til, at der vil opstå en masse nye typer forsikringer, vurderer ekspert i deleøkonomi Claus Skytte.
»De fleste forsikringer lægger op til, at alle ejer deres eget og at de dækker et år ad gangen. Når vi begynder at dele huse, biler og andre ting, så er forsikringerne nødt til at tilpasse sig« siger Claus Skytte. Også Tryg forsikring overvejer løbende, om selskabet vil skabe en forsikring til folk, der lejer deres hjem ud, og har allerede en aftale med udlejningsfirmaet Danrent.
Men for Trine May er tilliden brudt:
»Jeg har været for naiv og troet, at man behandler folks ting godt, når det er et privat hjem, man lejer sig ind i«, siger hun, og konstaterer, at hun ikke vil leje ud igen.
»Ikke efter den oplevelse. Jeg tør ikke mere. Det er slut«.
Gode råd til udlejere
Find ud af så meget, du kan om lejeren, inden du indgår en aftale med ham, så du kan finde frem til ham igen, hvis det bliver nødvendigt.
Læs, hvad andre udlejere har skrevet om ham eller hende, og skriv også gerne selv din vurdering.
Tag altid et depositum fra lejeren. Det kan dække, hvis der er småskader.
Fjern på forhånd ting fra boligen, som har særlig værdi (smykker, kunstgenstande, værdifulde samlinger og lignende).
Tjek med dit forsikringsselskab, hvilke tilvalgsdækninger til din indboforsikring der er gode at have.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.